De cotxes d’alta gamma, riscos i innovació
Els vehicles d'alta gamma, com Mercedes, BMW o Audi, van dirigits a un públic que valora per damunt de tot la qualitat i la imatge. Això últim porta a aquestes marques no arriscar en excés en els seus dissenys, ja que no es tracta de ser innovador sinó que la gent del voltant reconegui un posicionament concret (del cotxe i del conductor). En marques de perfil mitjà, en canvi, destacar (o transgredir) amb un cotxe concret i convertir-lo en un hit pot marcar la diferència però no farà que la marca perdi valor com a tal.
De fet, les marques d'alta gamma busquen una història que permeti seus propietaris sentir-se part d'alguna cosa més gran, veient-reflectits en una línia històrica d'èxit professional i personal. I és per això pel que no veuràs dissenys excessivament atrevits: un error pot ser fatal per a una marca d'aquest tipus.
Tot i això, curiosament, de les tres principals marques europees d'alta gamma és Mercedes, la que podríem considerar de més nivell, la qual arrisca més en els dissenys dels últims temps; mentre Audi, i en menor mesura BMW, es mantenen fidels a dissenys més conservadors.
No es contradiu aquesta dada amb el que parlava al principi?
No. Simplement, Mercedes té la imatge tan consolidada que pot córrer certs riscos que les altres dues no poden. I, fins i tot pot crear escola. Mentrestant, Audi i BMW, tot i que bones marques, no poden jugar-se-la a caure al calaix de la resta, per la qual cosa no arrisquen tant. No ens enganyem, quan algú busca el millor consultor (per exemple), diu alguna cosa semblant a “Porta'm al Mercedes dels consultors" i no “Porta'm a l'Audi o BMW dels consultors". I això permet a Mercedes ser molt més atrevida, tot i estar al cim,, mentre que Audi i BMW, estant just per sota, tenen més perill de caure, amb una mala estratègia.
© Oriol López Villena 2017