No confonguis causa i efecte
No és el temps que treballes, sinó el que produeixes amb ell.
El govern espanyol segueix entestat en reduir la jornada laboral a les 37,5 hores, pensant que, d'aquesta manera, augmentarà la productivitat i millorarà la qualitat de la vida de les persones.
La realitat, però, és que aquest és el clàssic exemple d'un dels errors estratègics més comuns a les empreses: confondre causa i efecte.
Tal i com deia l'Institut Ostrom fa uns dies, "la bretxa entre la productivitat del treball a Espanya amb la resta de la UE duplica avui la de 1995." Simplificant-ho, la productivitat és producció dividit per temps. Per tant, per a millorar-la, cal que la diferència entre producció i temps sigui el més gran possible. I, si bé això es pot aconseguir reduint el nombre d'hores treballades, si això significa que la producció baixa proporcionalment, l'efecte serà, en el millor dels casos, nul. Per contra, si augmentem la producció mantenint o reduint les hores treballades, llavors la productivitat s'incrementarà.
Què vol dir això?
Es diu que a Espanya es treballen més hores que a la resta d'Europa i, si bé és cert, això és la conseqüència d'un model productiu intensiu en mà d'obra, com per exemple, el turisme. Per tant, impulsar reformes horàries sense tocar el model econòmic, només durà a menys valor afegit brut. En canvi, aquells països que posen la competitivitat al centre, promovent la creació de riquesa i la competitivitat empresarial, acaben, com a resultat, reduint les jornades laborals dels treballadors, perquè aquestes reformes ataquen directament causes com la innovació, la qualitat o la millora de processos, per exemple.
Aquest mateix error es veu sovint a les pimes. Per exemple, quan un equip comercial deixa de fer visites perquè no tanca prou vendes, sense adonar-se que potser no tanca vendes perquè no fa prou visites. O quan un despatx retalla en formació pensant que així millorarà els marges, quan en realitat empitjora la qualitat i perd clients. O bé quan una empresa industrial ajorna la inversió en automatització fins que creixi, sense veure que aquest creixement no arribarà precisament perquè no ha automatitzat. I em recorda també a una empresària que em deia fa uns mesos que invertiria en màrqueting quan guanyés més diners, sense parar atenció a que potser no guanyava més perquè no invertia en màrqueting.
Identificar causes i efectes és bàsic quan es vol resoldre un problema o millorar una situació, i això és precisament el que no fa el govern espanyol amb aquesta mesura.
El teu 1%
Què vols millorar a la teva empresa, i on situaries la causa?
© Oriol López 2025