Gestionar els imprevistos per treballar en allò important

L'experiència no és el què et passa; És el que tu fas amb allò que et passa

Veure a Newton ajegut a sota un arbre i una frase com aquesta, em fa pensar en l'empresari i el seu temps, sempre reduït degut a la feina acumulada i la gestió dels focs habituals en qualsevol empresa.

La manca de temps és clarament un gran problema pels empresaris, i acostuma a deure's a una manca de capacitat de delegar, més una nula implementació de processos automatitzats a les tasques diàries, unit a una gestió de les interrupcions i la distribució de la feina francament caòtiques.

Qui no s'ha trobat mai amb l'entrada al despatx d'un empleat amb la frase 'Tenim un problema'? Quantes vegades l'has resolt fent-te càrrec d'aquell problema? Doncs bé, fer-se'n càrrec equival a donar dos missatges:

En primer lloc, li dones a entendre a l'empleat que ell no serà capaç de fer el proper pas, i que é smillor que ho facis tu. Malgrat que molts empleats se'n van satisfets del despatx, a l'hora de la veritat a ningú no li agrada sentir-se inútil i la motivació decau a l'equip.

En segon lloc, t'has fet càrrec d'un problema que no era el teu i hauràs de resoldre'l amb l'empleat perseguint-te per veure quan i com l'has resolt. Això et ocnverteix a tu en el treballador i a ell en el supervisor, el que no deixa de ser un missatge estrany en una organització.

Us semblen dos missatge adequats per donar a l'equip?

Bé, la millor manera de dedicar-se a allò important és deixar que cadascú es faci responsable d'allò que li correspon i, per tant, quan algú apareix al teu despatx i et fa el plantejament general de 'tenim un problema' la resposta ha de ser mútiple:

Primer, cal fer entendre que es interrupcions han de venir d'un permís previ, establint moments del dia per a dur-les a terme, o creant sistemes de treball que permetin no aturar la feina dels demés.

Per últim, has de deixar clar que el problema pertany a qui l'ha rebut i no a tu, pel que qui l'haurà de resoldre serà ell i no tu. Això no treu que puguis oferir ajut o opinió respecte les solucions plantejades pel propietari d'aquell problema, però mai assumiràs un problema que no et correspon si vols tenir temps per dedicar-te a allò important.

Tornant a Newton... la teva feina com a empresari és la de crear, planificar i implementar una estratègia pel teu negoci, pel que has d'aprendre a gestionar allò que et passa per a dedicar-te a allò important.

© Oriol López Villena 2013

T’interessa?

Oriol López Villena

L’Oriol López Villena assessora els empresaris per a desenvolupar estratègies de creixement pels seus negocis i convertir-se en socis estratègics dels seus clients, afegint, venent i entregant més valor, de manera que esdevinguin clients de per vida.

Subscriu-te al butlletí