Ja has preparat la teva empresa per a començar a exportar?

Prendre la decisió d'exportar és sempre un gran repte empresarial que, sobretot, provoca corredisses a l'àrea comercial de l'empresa. Tot i així, hi ha aspectes en l'aventura de la internacionalització que malgrat no ser tan evidents, no deixen de ser molt importants per a l'èxit de l'aventura i la millora dels resultats del negoci.

A nivell fiscal, hem de tenir en compte que existeix un règim especialment pensat per a les empreses exportadores i que permet la devolució de l'IVA mensualment. Aquest règim surt a compte a les empreses que han adquirit un volum d'exportacions prou elevat com per a provocar que l'IVA Suportat (el de les despeses) sigui superior al Repercutit (el dels ingressos) de manera recurrent, ja que les exportacions, com ja saps, són exemptes de meritar IVA. Tot i així, encara que estiguis començant, hi ha aspectes que has de tenir en compte si no vols patir un mal de creixement.

L'entrada a aquest règim de devolucions mensuals (anomenat REDEME) és voluntària i s'ha de fer a final de l'any anterior a la seva aplicació (concretament el mes de novembre). Si no ho demanem, estarem en el règim general, que preveu les devolucions només en el últim període de l'any i amb un termini màxim de devolució de sis mesos, el que podria provocar un problema de tresoreria en una empresa que no ha previst l'increment de les exportacions de manera adequada.

Aquest règim, a més, comporta unes obligacions formals que cal tenir ben planificades abans d'arribar el moment, ja uqe poden provocar problemes amb la gestió de les devolucions per part d'hisenda, a més de suposar recàrrecs i sancions tributàries que poden evitar-se si es treballa bé des del principi. Aquestes obligacions són les següents:


  1. Presentació mensual dels IVAs, enlloc de trimestralment: cal portar la comptabilitat al dia per a poder aportar informació mensual al vostre assessor i/o a hisenda, sense problemes de gestió intern. És important sempre portar la comptabilitat al dia, però més en aquest cas, ja que la informació haurà de ser correcta i completa, si no volem tenir problemes.

  2. Presentació d'una declaració informativa amb un desglòs de les factures emeses i rebudes que, per anar bé, cal que surti amb un sol clic i complet del vostre programa de comptabilitat. Un mal emplenament del model 340 pot comportar l'anulació de totes les factures rebudes i, per tant, de l'IVA deduïble a l'impost, pel que d'una devolució sol•licitada en podria sortir un pagament, amb sanció.


  3.  


Per tant, si tens previst d'iniciar una activitat exportadora, et recomano que treballis en aquests dos aspectes des d'ara mateix, per a estar llest el dia que decideixis que ha arribat el moment de demanar devolucions mensuals de l'IVA, ja que, com ja he dit una decisió tard, pot comportar seriosos problemes de tresoreria, provocats per un IVA retornat fins a un any i mig després del seu meritament.

© Oriol López Villena 2013

T’interessa?

Oriol López Villena

L’Oriol López Villena assessora els empresaris per a desenvolupar estratègies de creixement pels seus negocis i convertir-se en socis estratègics dels seus clients, afegint, venent i entregant més valor, de manera que esdevinguin clients de per vida.

Subscriu-te al butlletí